U kent vast het systeem met hop on - hop off bussen in een stad? Dit kan in Parijs duurzaam met de fiets, met het fietsenplan Vélib’,(vélo+libre-service) met de bekende zilvergrijze fietsen.
Een zeer duurzame manier van vervoer om de stad te ontdekken. U ontgrendelt ergens in de stad een fiets en u zet deze ergens anders in de stad weer neer. Dit kan de hele dag door.
Op de website http://www.velib.paris.fr/ (ook Engelstalig) kunt u de app downloaden om alle adressen te vinden. Hier vindt u ook tips om de stad te ontdekken.
Fietsroutes
Bij de boekhandels in Parijs kunt u de eerste uitgave van een speciaal boek Paris à Vélib’ kopen. Het bevat 7 fietsroutes die u eveneens de speciaal aangelegde fietspaden laten ontdekken. Een boek met 144 pagina’s originele ideeën en leuke adresjes onderweg voor € 16,90.
Indicatie Kosten gebruik Vélib’
De kosten van het abonnement voor 1 dag zijn € 1,70, dan is het 1e half uur gratis, 2e half uur € 1,00, 3e halfuur € 2,00, 4e halfuur en elke half uur daarna € 4,00.
Totaal 2 uur fietsen, kost u dan € 8,70 (€ 7,00 tijd plus abonnement € 1,70) Onder voorbehoud wijzigingen.
U kunt ervoor kiezen de fiets iedere keer binnen het halfuur op een fietsstation terug te zetten.
Lees ook de volgende webpagina's over de werkwijze en mogelijke valkuilen voor een niet-ingewijde gebruik(st)er.
Alle informatie onder voorbehoud van wijzigingen.
Wat moet u doen?
Op vele plaatsen in de stad zijn “fietsstations” met een huur/betaalautomaat, geschikt voor creditcard of pinpas. Het duurt even om het systeem door te krijgen maar dan kunt u ook ‘’en route”. U neemt een abonnement in het keuzemenu door op s’abonner te drukken. U kiest voor één dag, zeven dagen of 12 maanden. U bent niet verplicht een digitale pas Navigo te hebben want u kunt vervolgens voor kaartje kiezen. Dan de voorwaarden lezen en bevestigen. Hierna volgt het borggedeelte. Op uw creditkaart wordt € 150,00 borg gereserveerd, dit moet u bevestigen. Dit bedrag wordt niet afgeschreven als u de fiets op correcte wijze binnen de tijd terugzet. Via een bankpas wordt er wel € 150,00 euro afgeschreven maar die ontvangt u binnen één week weer retour bij correcte terugzetting. Na uw pincode ingetoets te hebben krijgt u een code (onthouden!!) die u twee keer moet intoetsen en u ontvangt een kaartje met een nummer.
Hierna is het administratieve gedeelte klaar en gaat u opnieuw met de machine aan de slag om een nummer te verkrijgen van een fiets die er staat. Opnieuw naar het beginscherm. Is het een abonnenment van korte duur dan bevestigt u courte durée. U geeft het nummer van het abonnement in, te vinden op uw kaartje. Daarna de geheime code en u bevestigt de boodschap dat u verantwoordelijk bent voor de fiets. Het scherm geeft een aantal nummers die overeenkomen met de nummers van de fietsen die op dat moment daar staan. Dit nummer staat op het paaltje. Alle fietsen zijn gelijk, u kiest een nummer. Toets dit in en bevestig met OK. U gaat naar de fiets en drukt op de knop bovenop het paaltje om de fiets te ontgrendelen. Nu kunt u de tijd fietsen die u hebt opgegeven. Het bedrag wordt automatisch van uw bankrekening gehaald.
Veiligheid
De gemeente Parijs heeft de fietsen zo veilig mogelijk laten ontwerpen, met een goede bel, stevig stuur, reflecterende bande, veiligheidsvoorschriften op het stuur over de dode hoek , goede remmen, goede verlichting. Check dit ook bij het kiezen van een fiets. Parijs wordt steeds fietsvriendelijker maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en de fietscultuur is in Parijs minder verankerd dan in Nederland.
Comfort
De fiets heeft versnellingen, een verstevigd mandje en u kunt het zadel makkelijk verstellen.
Vragen
Heeft u vragen. Bij de huur/betaalautomaten kunt u contact opnemen met Vélib’ en anders is het Parijse telefoonnummer:
01 30 79 79 30
Valkuilen gebruik VELIB'
Onderstaand enkele punten voor de niet-ingewijde gebruik(st)er. 1.
U moet er rekening mee houden dat u de fiets terug moet zetten op een lege plek bij een fietsstation. Bent u (te) laat dan kunnen alle plekken bezet zijn en moet u gaan rondrijden om binnen de tijd een ander fietsstation te vinden met een lege plek en daarna een stuk lopen of alsnog de metro nemen. Op de achterkant van de betaalautomaat is een kaart met de dichtstbijzijnde fietsstations te zien en via het scherm kunt u opvragen of daar nog plekken vrij zijn.
2.
Op drukke plaatsen in de stad kan het fietsstation al snel geen lege plek meer hebben om uw fiets te parkeren. Er zit een slot op de fiets maar dit is geen garantie dat u de fiets niet kwijtraakt. U bent akkoord gegaan met de voorwaarden en dus verantwoordelijk voor de fiets. Wordt de fiets gestolen dan moet u naar het dichtstbijzijnde politiebureau om dit aan te geven. In principe is het altijd beter een fiets terug te zetten op een fietsstation als u iets gaat bezoeken, dan loopt de betaling ook niet door.
3.
Zet u de fiets terug op een lege plek bij een fietsstation, let u dan even op dat u een klik hoort en de fiets goed vergrendeld is, anders blijft u nog verantwoordelijk. Bent u ergens niet zeker van dan kunt u via de machine een kaartje laten drukken dat u de fiets goed vergrendeld hebt en anders wordt u op het scherm gewaarschuwd met de mededeling dat de fiets nog in de verhuur is.
4.
Bij langer gebruik moet u kijken of u van plan bent de fiets regelmatig terug te zetten of dat huren van een fiets bij een verhuurbedrijf voordeliger is.